22 خرداد 1397

کاخ سرخه حصار تهران

1920 دفعه

کاخ سرخه حصار یا کاخ یاقوت، در سال ۱۲۶۲ خورشیدی در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه و در سی و نهمین سالگرد پادشاهی وی ساخته شد، کاخ صرخه حصار دارای دو عمارت به نام کوشک بیرونی و حرم‌خانه بود که مجموعاً شامل دویست اتاق می‌شد.

قصر یاقوت در شرق تهران، منطقه سرخه حصار و در محوطه بیمارستان شهید لواسانی قرار دارد که در تاریخ 1 مهر 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ساختمان‌های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه نیز در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، همچنین ساختمانی در این باغ وجود دارد که مخصوص آشپزی بوده و گفته می‌شود که ضرب‌المثل‌های «بادمجان دورقاب‌چین» و «یه آشی برات بپزم که یک وجب روش روغن باشه» در همین آشپزخانه پدیدار شده است که اکنون این ساختمان به محل تاسیسات بهداشتی کارگران اختصاص داده شده است.

 

کاخ سرخه حصاردر سال ۱۳۳۶ با تصویب مجلس شورای ملی باغ این قصر و تأسیسات همراه با آن به سازمان بیمه‌های اجتماعی و به بیمارستان ریوی واگذار شده و در دهه بعد بخش‌های روانی و جراحی نیز به آن افزوده شد که در سال ۱۳۵۵ ، تبدیل به یک بیمارستان عمومی شد و اکنون دفتر بیمارستان فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی می‌باشد.

کاخ سرخه حصارمعماری این قصر هیچ تأثیری از معماری ایرانی نگرفته است و کاملا سبک اروپایی دارد، برای ساخت این عمارت نزدیک به 15 هزار تومان در سال 1262 شمسی هزینه شد و برای دومین بار در سال 1387 بازسازی آن به دست مهندس علی قمری، مسعود امیری امامی و مسعود شریفی دیرین با نظارت دکتر جدی و مهندس محمد محمدیان انجام گرفت.

آدرس:

تهران- انتهای اتوبان همت شرق- اتوبان یاسینی شمال (سرخه حصار)

{tortags,802,3}

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 مرداد 1398 15:52