29 خرداد 1397

مسجد و مدرسه حکیم باشی

1774 دفعه

مسجد و مدرسه حکیم باشی که در منطقه 13 تهران واقع شده است، به گفته کلیددار قدیمی خود به نام مالک، به دوره صفوی برمی‌گردد. مالک، کلیددار سالخورده‌ی ایلامی است که نزدیک به 4 دهه کلیددار مسجد آقا محمود بوده و به گفته وی: آقا محمود حکیم‌ باشی پزشک تاجری بود که در دوره صفوی زندگی می‌کرد. وقتی داشت از کرمانشاه به سمت شمال شرق کشور روانه می‌شد در راه یک شب در اینجا اقامت کرد. آن زمان این محدوده زمین‌های بایر بود و چیزی نداشت. آقا محمود صبح که از خواب بیدار شد دستور ساخت این مسجد و مدرسه را داد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. سرانجام در سال 1007 هجری شمسی آقا محمود زمین اینجا را خرید و سال 1017 ساخت این مسجد به پایان رسید.

مسجد و مدرسه حکیم باشی

معماری مسجد و مدرسه حکیم باشی طوری است که در سمت قبله، گنبد خانه و ایوان وجود دارد و شبستانی کم‌عمق و طویل در مقابل آن ساخته‌اند. در دو جبهه دیگر، هشت حجره رو به روی یکدیگر قرار دارند و وسط هر یک از دو جبهه، ایوانی وجود دارد.
راه‌ پله از 2 سوی شبستان راه به پشت‌بام مسجد و «مأذنه» دارند. مأذنه محلی بود که هر نوبت مؤذن در آنجا اذان می‌گفت، مأذنه این مسجد که امروزه نیاز به مرمت دارد با ستون‌های چوبی مقرنس‌کاری تزئین شده است.
آقا محمود یادگارهای دیگری نیز از خود به جا گذاشته است، که بقعه پیر عطا در محله عودلاجان و 4 مسجد دیگر در همین محله از نمونه‌های اوقاف ایشان می‌باشد.

مسجد و مدرسه حکیم باشی

بر ایوان جنوبی مدرسه تاریخ ١٢٣٤ و در کتیبه وقف نامه واقع در سر در مدرسه تاریخ ١٢٥٧ قید شده است. این بنا به مسجد آقا محمود نیز شهرت دارد در جبهه قبله گنبدخانه و ایوانی وجود دارد که شاخص ترین عناصر به شمار می آید. شبستانی کم عمق و طویل در جبهه مقابل آن ساخته در دو جبهه دیگر هشت حجره به روی یکدیگر قرار دارد. وسط هر یک از دو جبهه ایوانی وجود دارد این بنا شامل سه ایوان است. دو سوی گنبد خانه به دو ورودی مجهز است که هر کدام متشکل از پیش طاق هشتی و دالانی است مستقیم به حیاط ختم می شود. گفتنی است برای بازدید از مسجد و مدرسه حکیم باشی یا آقا محمود می توانید پامنار ابتدای کوچه مروی قبل از حاجیان پلاک ١٨٠ مراجعه کنید.

آدرس:

تهران، پامنار، ابتدای کوچه مروی، قبل از حاجیان، پلاک 180

{tortags,824,3}

آخرین ویرایش در یکشنبه, 11 اسفند 1398 13:50