21 خرداد 1397

خانه شهید رجایی

3352 دفعه

 

منزل شهید رجایی که در تاریخ 24 بهمن 1375 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، حدود 17 سال محل سکونت شهید و خانواده‌اش بود و اکنون به موزه شهید رجایی تبدیل شده است که سبک زندگی ایشان را به نمایش گذاشته است.

محمدعلی رجایی متولد 25 خرداد 1312 در قزوین، دارای کارشناسی ارشد ریاضیات از دانشسرای عالی بوده و به حرفه آموزگاری اشتغال داشته است.

منزل شهید رجایی

ایشان پس از انقلاب در کابینه مهدی بازرگان وزیر آموزش و پرورش بودند و با انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور، شهیدرجایی به عنوان نخست‌وزیر منصوب شدند. ایشان از 11 مرداد 1360 تا 8 شهریور 1360 که به مقام شهادت نائل شوند به مدت 28 روز، رئیس جمهور منتخب مردم بودند.

منزل شهید رجایی
خانه ساده شهید رجایی با وسعت 254 متر مربع شامل دوطبقه است که طبقه زیرین آن به شکل بسیار قدیمی و با طاق‌های آجری است که محل حمام، آب انبار و طباخ خانه بوده، اتاق خواب ساده ایشان شامل کرسی و پشتی است و در قسمت پذیرایی خانه میز و صندلی کار، وسایل شخصی و کتابخانه ایشان به نمایش درآمده است.

منزل شهید رجایی

خانه قديمی و به صورت اندرونی بيرونی‌، ۲۵۴ مترمربع و با زيرزمين دو طبقه است‌. اتاق خواب هم شامل كردی و پشتی‌های معروف شهيد رجايی است‌. در پذيرايی كه درست مقابل آشپزخانه و اتاق خواب قرار دارد، ميز و صندلی كار و هم‌چنين وسايل شخصی، كتاب‌خانه دست‌ساز شهيد رجايي‌، آينه معروف او كه قطعه‌ای از شيشه اتوبوس بود، صندوقچه‌، ويترين‌، يادداشت‌های شخصی، كمد لباس‌ها و دندان مصنوعی كه باعث شناسايی شهيد شد، قرار دارند. هم‌چنين آثار هنری اهدا شده به موزه و بخش‌هايی از زندگی نامه شهيد رجايی در قاب‌هايی به چشم می‌خورد.

آدرس:

میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، نرسیده به چهارراه آبسردار، خیابان شهید آجانلو، کوچه شهید میرزایی، پلاک 6

{tortags,799,3}

 

آخرین ویرایش در یکشنبه, 11 اسفند 1398 13:59