19 خرداد 1397

باغ موزه دفاع مقدس تهران

1821 دفعه

 باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و با موزه‌های دیگر که صرفا بنا و اشیاء تاریخی را به نمایش می‌گذارند، تفاوت دارد. این موزه با زیربنای 205 هزار متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

باغ موزه دفاع مقدس شامل هفت تالار می‌باشد که با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.

باغ موزه دفاع مقدس تهران

تالار اول، تالار آستانه یا همان سرآغاز است، این بخش دائمی موزه، نمایش دهنده مجموعه وقایعی است که در فاصله سال 57 تا آغاز جنگ، را به نمایش می‌گذارد.
تالار دوم، تالار حیرت و واقعیت است، در این بخش حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد زمانی که مردم از پیروزی انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامی ایران در حال شکل گیری بود، حمله رژیم بعثی به ایران با حمایت همه جانبه آمریکا مردم را حیرت زده و شوکه کرد.

باغ موزه دفاع مقدس تهران

تالار دفاع، سومین تالار مجموعه است، نمایش دهنده ساختار دفاعی کشور از ارتش و بسیج گرفته تا نیروهای مردمی که در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور تلاش کردند، این دفاع در کنار استفاده از ادوات جنگی به نمایش در آمده است.
تالار آرامش، چهارمین تالار باغ موزه دفاع مقدس است، روزهای جنگ و دفاع از ناموس و خاک میهن درعین سختی ها و دشواری‌هایی که برای ملت داشت با آرامشی برای دفاع از ارزش های انقلاب همراه شده بود.
تالار پنجم، شامل مجموعه تالار شهادت است که به 7مرحله تقسیم شده، و شهادت را از نیت تا عروج به تصویر کشیده است. عظمت، ارزش، جایگاه و تقرب شهید و شهادت در این تالار نمود عینی دارد.
تالار ششم، تالار پیروزی است که پیروزی های دلاورانه جوانان ایرانی در روزهای جنگ را به تصویر می کشد، و پیروزی در عملیات های مختلف، آزادسازی خرمشهر و پیروزی های عرفانی و معنوی را به نمایش گذاشته است.
تالار سرانجام، تالار هفتم است. فضایی متفاوت از آنچه تاکنون درباره جنگ گفته شده در این تالار حس می‌شود، بازدید کنندگان پس از گذر از 6مرحله پیشین، به بالاترین نقطه از باغ موزه می رسند که در آنجا با یادمان، تصاویر، تندیس ها و بازمانده های جنگ تحمیلی مواجه می شوند و به آنها ادای احترام می کنند.
در میان تالارهای مختلف این باغ موزه فقط یک تالار با نام «تالار پروانه ها» جنبه موزه ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است و بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.

باغ موزه دفاع مقدس تهران

باغ موزه دفاع مقدس در حد فاصل 2 ایستگاه مترو مصلی و میرداماد تهران به طور طولی احداث شده است و همچنین پارکینگ های طبقاتی، این امکان را به شهروندان می دهد تا خودروهای خود را در پارکینگ متوقف کرده و با خودروهای سرویس داخل باغ موزه، از فضای 200 هزار متری باغ موزه دیدن کنند.

آدرس:

میدان ونک - بزرگراه شهید حقانی - انتهای خیابان سرو - روبروی پارک طالقانی.

 {tortags,785,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 10:30