19 فروردين 1397

آبشار هریجان چالوس

64071 دفعه

روستا هریجان کجاست؟

هریجان روستایی است از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران ایران می باشد. روستا هریجان از مناطق خوش آب و هوای منطقه کلاردشت میباشد که بافت روستا، علفزارهای وسیع و آبشار بلند از دیدنی‌های این روستای زیبا هستند و آبشار هریجان در گردنه هزارچم در جاده تهران- چالوس قرار دارد و یکی از زیبایی های البرز میباشد. اردیبهشت ماه به علت رویش گیاهان بهاری و پرآبی آبشارهای روستا، بهترین زمان بازدید از روستا هریجان است.

ریشه واژه هریجان: هریجان تازی شده (معرب) هریگان است که خود از واژه هری اوستایی به معنای آریایی در پارسی آمده و با پسوند گان به معنای سرزمین آمیخته است و معنی هریگان سرزمین آریایی می باشد.

آبشار هریجان کجاست؟

آبشار هریجان در غرب روستای هریجان واقع شده است و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید. حدود 300، 400 متر که وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ، یک جاده فرعی است که مسیر دسترسی به آبشار میباشد. تا جویی که از آب آبشار درست شده، حدود یک ربع پیاده‌ روی دارید اما اگر می‌خواهید به تاج آبشار برسید، باید حدود نیم ساعت تا کوتاهترین تاج که حدود 9 متر ارتفاع دارد، کوهنوردی کنید. جاده پشت آبشار منطقه ای حفاظت‌ شده است و همچنین خطر برخور با حیوانات وحشی ر این جاده وجود دارد بنابراین پس از رسیدن به تاج آبشار وارد این جاده نشوید زیرا بدون دریافت مجوز حق ورود به آن را ندارید. روستای هریجان در ابتدای منطقه ی حفاظت شده ی هریجان قرار دارد. درصورتی که تمایل به ورود به منطقه حفاظت شده پشت آبشار را دارید، می‌توانید با اداره محیط زیست چالوس تماس بگیرید.
شکار و بوته کنی و چرای دام در منطقه حفاظت شده ممنوع است. طبق گفته ی محیط بانی هریجان، گونه های جانوری متعددی از کبک و کل و بز و پلنگ و خرس در این منطقه زندگی می کنند. منطقه برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات مشرف بر روستا به مجوز محیط زیست نیاز است. مجوز را می توان از حفاظت محیط زیست تهران یا اداره ی حفاظت محیط زیست چالوس در تهیه کرد. هریجان همچنین به خاطر آبشار باریک و مرتفع خود مشهور است. اطراف روستا دشت های نسبتاً همواری دارد. زمینه استعداد روستای هریجان علاوه بر گردشگری دام پرروری و پرورش گل است.

آبشار هریجان

بهترین زمان برای سفر به آبشار هریجان
در اردیبهشت ماه، این منطقه از البرز مرکزی، رنگارنگ می‌شود و گیاهانی در آن می‌روید که عمرشان بسیار کوتاه است؛ پس فرصت دیدن اردیبهشت متفاوت هریجان را از دست ندهید، فقط حواستان باشد پای آبشار که رسیدید، هوس رسیدن به بالاترین نقطه‌اش به سرتان نزند؛ چون علاوه بر خطر سقوط، ممکن است به حیوانات خطرناک برب خورید. علاوه بر اردبیهشت، خرداد و فصل تابستان نیز فرصت مناسبی برای بازدید از این آبشار به شمار می‌ آیند.

مسیر دسترسی به روستای هریجان
از میدان آزادی تهران از مسیر جاده چالوس تا هریجان 130 کیلومتر است . جاده ی روستای هریجان از پشت رستوران جعفر میردارسلطانی چند کیلومتر بعد ازسیاه بیشه به سمت چالوس جدا می شود و بعد از گذشت 4.5 کیلومتر به روستا می رسید. جاده ی روستای هریجان خاکی است ولی تراشیده شده و کوبیده شده و مناسب است.

آخرین ویرایش در شنبه, 07 ارديبهشت 1398 16:07