26 دی 1397

آبشار آهکی و جنگل نوردی در سوادکوه مازندران

1692 دفعه

برای بازدید از آبشار آهکی پلکانی سوادکوه باید از فیروزکوه، ورسک، پل سفید، شیرگاه بگذرید، تا بتوانید عروس آبشارها از میان 84 آبشار سوادکوه را از نزدیک لمس کنید. این آبشار چشم نواز نه تنها زیباست بلکه خاصیت درمانی هم دارد. زیرا از این آبشار از چشمه های آهکی بیرون می جوشد و همراه خود آهک را از اعماق زمین بیرون می ریزد، صدها سال طول می کشد تا اهک ها روی هم انباشت شده و آبشاری آهکی به این زیبایی شکل بگیرد. برای دیدن این آبشار عجیب و زیبا باید حدود 3 ساعت جنگل نوردی کنید تا به منطقه ی لفور برسید. این آبشار در میان جنگل های هیرکانی واقع در دامنه ی قله استارون قرار دارد. طول آبشار 32 متر است که با سرازیر شدن چندین حوضچه ی آهکی کوچک در مسیر خود ایجاد کرده است. 

درختان، میوه های جنگلی و جانوران:

از میوه های جنگلی در مسیر آبشار آهکی سواد کوه می توان درختان، راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، لرک، ولیک، داردوست، سرخدار، تمشک و ازگیل را نام برد .و از حیواناتی که متعلق به این منطقه هستند می توان به پلنگ، روباه و گراز، جغد، عقاب، سهره، توکا و دارکوب اشاره کرد.

دانستنی های سفر:

خوب است بدانیم که تداوم بهره مندی از اینهمه زیبایی بستگی به نحوه ی حفاظت ما از محیط زیست دارد. و با توجه به بکر بودن منطقه و وجود انواع حیوانات و گیاهان باید عدم آسیب رساندن به جانداران را جدی بگیریم و محیط را سالم و تمیز نگهداریم. همینطور در هنگام استفاده کردن از باتوم، دقت کنیم به طبیعت صدمه نزنیم. متاسفانه بعضی ها اقدام به قطع درختان جنگلی برای روشن کردن آتش می کنند، این کار صدمات جبران ناپذیری به طبیعت خواهد زد. بخاطر داشته باشید حدود 3 ساعت پیاده روی در پیش دارید در نتیجه بهتر است قبل از مسافرت حتما نرمش کرده باشید تا دچار درد عضلات نشوید. اگر به مسیر آشنا نیستید حتما با تور مسافرت کنید، لیدر اطلاعات کافی را در اختیار شما خواهد گذاشت. در طول مسیر به تعداد کافی سرویس بهداشتی وجود ندارد، بهتر است قبل از سفر فکر آن را کرده باشید.

آبشار آهکی و جنگل نوردی در سوادکوه مازندران

تجهیزاتی که برای رفتن به این سفر کوتاه مدت نیاز دارید:

کفش کوه یا کتانی که مناسب پیاده روی و جنگل نوردی و همینطور کفش مخصوص داخل آب.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما با خود بردارید.

لوازم شخصی،کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، لیوان،ظروف شخصی، باتوم، بادگیر و چون لباسهای شما خیس می شوند همراه داشتن یک دست لباس اضافه لازم است.

اگر علاقمند به عکاسی یا فیلم برداری هستید، دوربین فراموشتان نشود.

کیسه خواب

کیسه ای برای ریختن زباله

از حمل وسائل اضافه خودداری کنید.

نیسان سواری و پیاده روی:

یکی از هیجان انگیزترین قسمتهای پیمایش مسیر، نیسان سواری است که گروه از شیرگاه تا جنگل سوادکوه نیسان سواری کرده و بعد از جنگل های لفور تا سرچشمه آبشار اسکلیم در جنگل های هیرکانی پیاده روی می کنند. و سپس به گشت و گذار در اطراف دریاچه‌ی زیبای لفور می پردازند.

اماکن دیدنی لفور:

از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه ی لفور که تورهای طبیعت گرد و گردشگران علاقه ی زیادی به بازدید از این مناطق دارند، می توان به رودخانه کسیلیان، آبشار ترز، سد سنبل رود، دریاچه شورمست و پل ورسک اشاره کرد.

اقامت در کلبه های چوبی لفور:

اغلب پس از دیدن آبشار آهکی سوادکوه تمایل به اقامت واستراحت دارند. نگران اقامت و غذای گرم نباشید، زیرا  کلبه های جنگلی سنتی در جنگل سواد کوه نزدیک به چشمه اسکلیم وجود دارد که در این کلبه ها می توانید استراحت کرده و از خوردن غذاهای سنتی و خوشمزه که توسط مردم بومی پخت شده، لذت ببرید. 

حرف آخر

خوشبختانه کشور عزیزمان سرشار از مناطق گردشگری است، و می توان اوقات خود را در طول سال طوری برنامه ریزی کرد که در فواصل مختلف از جاذبه های توریستی دیدن کرد.

تورهای جنگل نوردی

چنانچه علاقه به طبیعت گردی یا جنگل نوردی دارید و با این مناطق آشنا نیستید، در تورهای یکروزه یا دو روزه جنگل نوردی که توسط برخی از آژانس های مسافرتی که معمولا در تعطیلات آخر هفته برگزار می شود, ثبت نام کنید.

 ضمن اینکه این تورهای جنگل نوردی به همراه راهنما اجرا می شود که آشنایی کامل با مسیر ها و تجهیزات لازم برای هر سفر را دارند.

 

مسیر چشمه آبشار آهکی سوادکوه:

تهران، فیروزکوه، شیرگاه، جاده گنج افروز، بعد از 12 کیلومتر به سمت کوان کلا بروید تا به لفور برسید.

 {tortags,862,3}

آخرین ویرایش در یکشنبه, 13 مرداد 1398 15:48