06 -2668

آبشار برنجه شول آباد؛ جلوه ای شکوهمند در لرستان

2251 دفعه

آبشار برنجه یکی از آبشارهای بسیار بلند ایران در منطقه ای به نام شول آباد واقع در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می آید. این آبشار که با نام تاف نیز شناخته می شود از سه طبقه تشکیل شده است.

جاذبه های گردشگری لرستان

آبشار زیبای تاف که از ارتفاع حدود 600 متری به بیشه تاف سرازیر شده جلوه‌ی خاصی به این منطقه می‌دهد، این بیشه در ارتفای 1670 متری از سطح دریا واقع و از پوشش گیاهی و جنگلی زیبایی برخوردار شده است .

آبشار برنجه شول آباد به میزان و کیفیت ریزش نزولات آسمانی وابسته بوده و بصورت فصلی خروش خود را به نمایش میگذارد. آبشار برنجه در تمام فصول سال آب دارد؛ آبی که آن را از چشمه هایی در بالادست خود تامین می کند. به دلیل کاهش بیش از حد آب در فصول غیر از بهار، از این آبشار به عنوان آبشاری فصلی یاد می شود اما بومیان منطقه همچنان بر دائمی بودن آن تاکید دارند.

آبشار برنجه شول آباد

آبشار برنجه يک آبشار فصلي ولي بسيار زيبا است که در نزديکي روستاي پيرامام در منطقه شول آباد واقع شده است. اين آبشار در فصل بهار در دامنه کوه برنج جلوه خاصي دارد. منطقه شول آباد يکي از مناطق محروم و تقريبا بکر استان لرستان است که مملو از زيبايي هاي طبيعي و رازهاي تاريخي است. شول، يکي از طوايف بسيار قديمي لرستان بوده و نام اين ناحيه برگرفته از آن قوم است. پوشش گیاهی متنوع،گلهای رنگارنگ و لاله های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در دومین ماه سال یعنی اردیبهشت به راستی بهشت را در نظر هر بیننده ای به تصویر می کشاند و با نظارگر بودن حرم مطهر از ارتفاعات کوه برنجه خصوصاً در ارتفاعی موسوم به« سرپیا » در حالی که آدمی خود را در بهشت گمشده الهی محصور می بیند و از عطر دلاویز گلهای بهاری مدهوش گردیده است تماشایی است.

جاذبه های گردشگری لرستان

از نظر تنوع پوشش گیاهی تنوع خاصی را دارد، بطوری که از نظر تعداد درختهای مثمر میتوان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی و زال زالک و تمشک را نام برد. همچنین یکصد نوع داروی گیاهی منحصر به فرد منطقه زز و ماهرو را به خود اختصاص داده است و حیواناتی چون خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک، کلاغ را میتوان در این نواحی مشاهده کرد.

جاذبه های گردشگری لرستان

با توجه به بافت کوهستانی این روستا و وجود چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی هر ساله مورد استقبال و بازدید گردشگرانی از داخل و خارج کشور قرار می گیرد. وجود رودخانه دائمی و پرآب «زز» که از سر شاخه های عمده سد دز محسوب می شود،ضمن اشتغال افراد زیادی از ساکنین به پرورش ماهی قزل آلا محل مناسبی جهت تفریح و تفرج گردشگران درسایبان درختان اطراف آن خصوصاً در فصول بهار و تابستان گردیده است.

در زمستان این آبشار باوجود ریزش‌های جوی بسیار یخ می‌زند که خود زیبایی دیگری از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. بهترین زمان جهت دیدن این آبشار از اواسط اسفند تا اواسط خرداد میباشد با این حال این بیشه از وجود چند چشمه زیبا و دائمی بهره میبرد.

 

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 مرداد 1398 13:48