22 -2668

مجسمه هرکول در کرمانشاه

3459 دفعه

تندیس تاریخی هرکول اثری بی‌نظیر از دوران سلوکیان در استان کرمانشاه است. به اعتقاد باستان‌شناسان این مجسمه هرکول متعلق به سال 153 قبل از میلاد مسیح است.
در دوران اشکانیان هرکول یکی از محبوب ترین خدایان بود که اغلب به صورت پیکره‌های گلی و سنگی نشان داده می‌شد. تندیس هرکول شخصی نیرومند تنومند و عریان و با مو و ریش مجعد در حال استراحت روی پوست شیر نشان داده شده است. و این تندیس بر سکویی به طول 2.20 متر به پهلوی چپ به طور نیم‌خیز به آرنج تکیه کرده و در دست چپ پیاله‌ای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشته‌ است و دست راستش روی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر کرده است. به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است. در عقب مجسمه نقوش و کتیبه‌ای به زبان یونانی قدیم روی سنگ نقش شده‌ است.
در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می‌شود که در ازای آن از سر تا دم ۲۰۰ سانتیمتر و بلندی دم آن ۱۱۴ سانتیمتر است. تندیس هرکول، در کناره شاهراه شرقی- غربی جاده ابریشم یا جاده بزرگ خراسان در محوطه تاریخی و ثبت جهانی شده بیستون قرار دارد. مجسمه «هرکول» در پنجم آذرماه سال 1380 به شماره 4482 در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 مرداد 1398 14:39