22 -2668

تالاب هشیلان کرمانشاه

3164 دفعه

تالاب هشیلان کرمانشاه با مساحت تقریبی ۴۵۰ هکتار در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد و به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی بوده است.  این تالاب به دلیل مأوا دادن به پرنده های مهاجر جزء مناطق حفاظت شده در نظر گرفته شده است و تنها تالاب استان کرمانشاه است.

تالاب هشیلان محلی بسیار مناسب جهت پژوهش های پرنده شناسی و طبیعت گردی است.ارتفاع متوسط تالاب از سطح دریا ۱۳۰۰ متر و زیستگاهی مناسب برای پرندگانی مثل لک لک، حواصیل، بوتیمار ، غار خاکستری و انواع اردک محسوب می شود. همچنین روباه و شنگ هم در اطراف تالاب وجود دارد.

تالاب زیبای هشیلان در یک منطقه دشتی با شیب مختصر از شمال به جنوب قرار دارد که در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در دهستان الهیارخانی در مسیر جاده کرمانشاه-روانسر واقع شده است. آب تالاب در بالا دست به صورت سراب و چشمه های جوشان می باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال های بزرگ و کوچک پخش شده است. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است.

محدوده ای با وسعت تقریبی ۷۸۰ هکتار از این تالاب، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در نظر گرفته شده. حدود ۳۰ درصد از ۴۵۰ هکتار وسعت خالص تالاب رو جزیره های کوچک و بزرگ می پوشاند. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار شکل گرفته است.

این تالاب جایگاه و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود و هر ساله گروه های پرندگان توجه شکارچیان و علاقمندان به طبیعت را به خود معطوف می کنند. به طوری که بر اساس بررسی های به عمل آمده، هر ساله با شروع باران های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می آیند و زمستان را در این تالاب می گذراندند.

در داخل و حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی همچون گرگ، روباه، خرگوش، شغال، گربه وحشی زندگی می‌کنند. ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غربی تالاب، زیستگاه مناسبی جهت بز وحشی می‌ باشد.

 

 

آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 مرداد 1398 14:32