22 فروردين 1397

باغ گیاه شناسی مشهد

2690 دفعه

احداث باغ های گیاه شناسی از سابقه ای بس طولانی برخوردار است. بطوریکه ساخت اولین باغ گیاه شناسی را به افلاطون در 500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) نسبت می دهند.باغ گیاه شناسی مشهد دارای  مساحت تقریبی 25 هکتار و درغالب 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری،معماری منظر و علم گیاهشناسی شکل گرفته است که در سال 1392 افتتاح گردید،مدت زمان احداث مجموعه 1.5 سال می باشد.

کلکسيون ­هاي اين باغ عبارتند از: باغ ميوه هاي بومي، ايراني- توراني، کلکسيون گياهان دارويي و معطر، نهالستان و گلخانه، باغ رز، مزرعه آموزشي و نمايشي- باغ صخره اي، آربراتوم و سيستماتيک، آسياي ميانه و فضاي سبز ذخيره. مجموع مساحت مجموعه ها حدودا برابر 13 هکتار مي باشد.

کلکسیون گیاهان دارویی  معطر در قطعه زمینی به وسعت تقریبی یک و نیم هکتار در باغ گیاه شناسی مشهد راه اندازی شده و با جمع آوری حدود 400 نمونه ژنتیکی، در حال حاضر حدود 180 گونه گیاهی دارویی و معطر از  60 راسته گیاهی در مجموعه مستقر شده است و از اهداف ویژه آن میتوان  به موارد ذیل اشاره کرد:
1. داشتن جنبه های آموزشی ،تحقیقی برای رشته های علوم پزشکی،کشاورزی،تعلیم و ارتقاء فرهنگ گیاه درمانی
2. جنبه های کاربردی  در فضای سبز شهری
3. جمع آوری ژرم پلاسم گونه های داروئی و بررسی زمینه های کشت و تولید انبوه آنها
جشنواره دائمی گلهای داوودی : در باغ گیاه شناسی مشهد این مکان در فضایی به مساحت یک هکتار با طراحی منظر مناسب ایجاد گردیده است. در این مکان تا کنون 700 نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشور است.این جشنواره هر ساله در پائیزماه برگزار میشود.

اهداف باغ گیاه شناسی مشهد:
1.نگهداری از گیاهان و عمل بعنوان بانک ژنوم زنده گیاهی
2.اهلی سازی و سازگاری گونه ها جهت ورود ارقام جدید به فضای سبز شهری و باغات و مزارع استان ها
3. تفریح و تفرج،آموزش و فرهنگ سازی نقش گیاهان در محیط زیست

 

آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 مرداد 1398 15:58