13 بهمن 1397

جزایر ناز در قشم

1543 دفعه

جزایر ناز یکی از عجایب هفتگانه قشم

آشنایی با جزایر ناز قشم :

هرمزگان از استان های گرم و ساحلی ایران است و شامل 14 جزیره ی کوچک و بزرگ، سواحل نیلگون دریای عمان و خلیج فارس می باشد. این جزیره دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری بوده و نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته است.
جزیره ناز قشم با تمامی سواحلی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد اینجا به هنگام جزر باریکه ای از شن های درخشان، سه صخره بیرون آمده از آب را به قشم متصل می کند که به این جزیره ها در هنگام جزر ناز می گویند.هنگامی که جزر دریا به اندازه یک کیلومتر می رسد می توان در دریا پیاده روی کنید و تا بلندی های جزایر ناز را بدون آن که خیس شوید تماشا کنید. جزایر ناز جزء یکی از عجایب هفتگانه و ژئوپارک جهانی قشم می باشد.

موقعیت جغرافیایی جزایر ناز :

مسیر دسترسی به این جزیره در مسیر جاده ساحلی جنوبی در22 کیلومتری قشم و نرسیده به اسکله روستای سوزا قرار گرفته است، 3 جزیره با مساحتی حدود 3هکتار مجموعه جزایر ناز را تشکیل می دهند و تا صخره لاک پشت ها و روستای ریگو در شرق کشیده شده اند. اینجا هنگام جزر، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به قشم وصل می‌کنند. این جزایر را محلی‌ها دو کَردَه می‌نامند و در نقشه‌ها به نام جزایر ناز ثبت شده‌اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته‌ شده هستند. اینجا جایی است که می‌توان دل به دریا زد و از غرق شدن نترسید.

جزایر ناز در قشم

ویژگی جزایر ناز :

جزایر ناز دیواره های صخره ای با ارتفاع 5 تا 10 متر دارند و مساحتی حدود 30 هزارمترمربع دارد. اما ساحل شنی ندارند که به وسیله پهنه ای مسطح و گلی به خشکی متصل می شوند و تنها محلی است که پیاده یا با خودرو می‌توان تا فاصله یک کیلومتری داخل آب‌های خلیج فارس را پیمود و وارد آن شد.
تا حدود 50 سال پیش این جزیره ها مسکونی بوده اند و انبار ماهیگیران در آنجا قرار داشته، اما بعدها فقط برای صیادی استفاده شده است. با پشت سر گذاشتن مسافت تقریبا 1000 متری شنی که تامبولو نامیده می‌شود به بخش صخره‌ای جزیره‌ها می‌رسید؛ جایی که موج‌های خروشان بر صخره‌ها می‌کوبد و آبش تا پای‌تان می‌پاشد. روی دو جزیره آثار چند بنای مسقف پیداست؛ اما برخلاف گفته‌ها به نظر نمی‌رسد هرگز کسی در آنها ساکن بوده باشد و آن طور که محلی ها می گویند محل استراحت ماهی‌گیران بوده‌اند.
جزایر ناز در سمت جنوب قرار گرفته اند و در بعدی هستند که باد از پشت به آنها می وزد، زمانی که باد به جزیره می رسد و به صخره ها برخورد می کند از اطراف آن ها پهلو گرفته و به جای اینکه امواج دریا را به سمت ساحل هدایت کند باعث پیوستن وشکافتن آن ها به سمت هم می شود.

جزایر ناز بدلیل موقعیت خوبشان زیستگاهی غنی برای انواع آبزیان و حتی مقصد مناسب کوچ زمستانی پرندگان مهاجر هستند. محدوده 2 کیلومتری جزیره وسیع ترین بستر مرجان های دریایی به خصوص مرجان های آبسنگ ساز را ایجاد کرده است. دلفین ها در این منطقه به راحتی دیده می شوند. علاوه بر دلفین آبزیان فراوانی مثل ماهی ها، خارپشت های دریایی، خرچنگ، عروس دریایی، گوش ماهی را نیز می توانید ببینید.
آرامش و زیبایی جزایر ناز از یک سو، صدف ها و مرجانها که در طرح و رنگ های مختلفی در اطراف این جزایر دیده می شوند نیز از سوی دیگر بر زیبایی این منطقه گردشگری افزوده است. وجود سایتهای بکر و منحصر بفرد برای غواصی در محدوده جزایر ناز بر اشتیاق دیدار از این منطقه می افزاید.

تفریحات و دیدنی‌های جزایر ناز :

1-پیاده‌روی در دریا، عکاسی و ماهی‌گیری
گام برداشتن در میان آب‌های خلیج فارس تجربه بی‌مانندی است. عمق آب به‌زحمت تا مچ پای‌تان می‌رسد. شن‌های ریز و خیس ساحل آن چنان نرم هستند که اگر کفش‌های‌تان را دربیاورید و با احتیاط چند قدمی بردارید این شن‌های خنک زیر پاها سرمی‌خورند و آنها را نوازش می‌دهند. گرداگرد شما را آب فرا گرفته است و نسیم خنک دریا دست به دست این منظره می‌دهد تا رویای گام برداشتن روی آب را کامل کند.
این منظره چنان چشم‌نواز است که دل‌تان می‌خواهد ده‌ها عکس از آن بگیرد و حتما بگیرید؛ اما لابه‌لای عکس‌های پانوراما و سلفی، چند دقیقه‌ای دوربین و موبایل را کنار بگذارید دست‌های‌تان را از هم باز کنید و با نفسی عمیق هوای دریا را به درون ریه‌های‌تان ببرید. چشم‌ها را ببندید و به صدای برخورد آب با صخره‌ها گوش دهید. بگذارید تمام حواس شما این فضا را تجربه کنند و برای لحظاتی با آن یکی شوند.
در مسیر پیاده‌روی ممکن است پاهای‌تان به صدف‌های رنگارنگ، بچه خرچنگ‌هایی با پوست نرم و جلبک‌های دریا برخورد کند. توتیا و انواع دیگری از آبزیان و ماهی‌ها در اطراف این جزایر دیده می‌شوند و در فصل زمستان ممکن است پرندگان مهاجر را نیز آن حوالی ببینید.
هنگام پیاده‌روی دختران کوچکی شما را دوره می‌کنند تا روی دست‌تان نقش حنا رسم کنند. آنها این نقش‌ها را بداهه رسم می‌کنند و تقریبا هیچ کدام شبیه دیگری نیست. گروهی نیز آب و نوشیدنی‌های خنک را در یخچال دستفروشی می‌کنند. صنایع دستی ساخته شده از صدف‌های ریز رنگارنگ از دیگر جاذبه‌های این پیاده‌روی برای شما خواهد بود.
آنها هم که اهل ماهی‌گیری هستند و فرصت کافی دارند وسایل خود را همراه می‌آورند. علاقه‌مندان به این ورزش در نقاط کمی دورتر از شلوغی، ساعت‌ها در آرامش به صید ماهی می‌پردازند.

2-آفرودسواری در جزایر ناز
از مهم‌ترین تفریحات سفر به جزیره قشم که هوس رانندگی و هیجان را در دل هر ماجراجویی بر می‌انگیزد آفرودسواری است. گذشته از بستر طبیعی مناسب برای این ورزش، امتیاز مهم جزایر ناز این است که در منطقه آزاد قشم واقع شده است. از آنجا که در مناطق آزادِ ایران برای خودروهای خارجی، عوارض گمرکی دریافت نمی‌شود شما می‌توانید جدیدترین خودروهای اسپورت، لوکس یا شاسی‌بلند را با قیمت مناسب در این جزیره کرایه و لذت آفرودسواری با به‌روزترین خودروهای جهان را تجربه کنید.
تجربه دیریفت و انجام حرکات چرخشی و نمایشی در شن‌های خیس چیزی نیست که آفرودبازها بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند. برای گیر نیفتادن در شن‌ها باید زمان و مکان مناسب را با استفاده از تجربیات افراد محلی انتخاب کنید تا چرخ‌های خودرو در شن‌ها فرو نرود. توجه به برنامه جزر و مد و زمان بالا آمدن آب اهمیت بسیاری دارد. همچنین مراقب مسافران پیاده نیز باشید.

آفرود سواری در  جزایر ناز در قشم3-شترسواری و اسب سواری در ساحل
یک سوار که در نزدیکی دریا می‌تازد و از رد قدم‌های اسبش آب به هوا می‌پاشد جزو زیباترین مناظر عکاسی است که هر کدام از ما نمونه‌هایی از این عکس‌ها را بارها دیده‌ایم. سواری در ساحل حال و هوای خودش را دارد. پاشیدن قطرات آب بر صورت‌تان و تماشای مناظر از فراز زین، هیچ شباهتی به ماشین‌سواری ندارد. برای یک بار هم شده در جزایر ناز می‌توانید سوار اسب یا شتر شوید و این هیجان را در منظره‌ای زیبا از دریا و ساحل تجربه کنید. اگر هنگام غروب باشد حتما عکس‌های‌تان به یاد ماندنی خواهدشد.
هزینه
کرایه شتر برای یک دور کوتاه در ساحل هر نفر 15000 تومان
کرایه اسب برای یک دور رفت و برگشت در مسیر شنی 20000 تومان

 شتر سواری در جزایر ناز در قشم

4-پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری
دیدن خلیج فارس از بالا و پرواز بر فراز سواحل جنوبی ایران یک خاطره معمولی نیست که در کارنامه سفر آدم‌های زیادی وجود داشته باشد. این تجربه حتما به آزمایش کردنش می‌ارزد. بازار ورزش‌های هوایی در قشم و بویژه ساحل جزایر ناز چنان گرم است که در قالب جشنواره نمایش‌های هوایی علاقه‌مندان را از سراسر جهان به این جزیره کشانده است. در سایر زمان‌ها نیز ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های هوایی می‌توانند ازین سایت برای تفریح استفاده کنند.
در ساحل جزایر ناز چادرهای دایمی جهت اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر برپاست که به‌صورت حضوری و با کمک مربیان می‌توانید به تفریح بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از رزرو اینترنتی پاراگلایدر می‌توانید پیش از سفر، تفریح پروازی خود را برنامه‌ریزی کنید. برای این ورزش، لباس بادگیر و کفش مناسب به همراه داشته باشید؛ همچنین یک فلش مموری برای دریافت تصاویر ضبط شده در صورت تمایل‌تان.
هزینه
پاراگلایدر سواری برای 5 تا 10 دقیقه به همراه مربی: 150000 تا 180000 تومان
نکته: برقراری کمپ این ورزش کاملا به مساعد بودن باد بستگی دارد.
درصورت تمایل‌تان، تصویربرداری هوایی نیز با 30 هزارتومان هزینه جداگانه انجام می‌شود.
نکته: استفاده از سایر ورزش‌ها با تجهیزات اجاره‌ای وابسته به نوع امکانات و توافق با مربیان و اجاره‌دهندگان است.
5-جت اسکی، قایق سواری و غواصی در ساحل ناز
شاید در برابر تفریحات دریایی جزیره کیش احساس کنید قشم هیجان چندانی برای‌تان نخواهد داشت؛ ساحل ناز پاسخگوی هر نوع نیاز و سلیقه‌ای هست. قایق‌سواری نیز برای آنها که به دنبال آرامش هستند، منظره‌ای به یاد ماندنی به ارمغان می‌آورد مخصوصا اگر هنگام غروب را برای گشت دریایی انتخاب کنید.
متفاوت‌تر از همه اینها، تجربه غواصی در حواشی مرجانی و آبسنگ‌های اطراف جزایر ناز است. این منطقه از ساحل قشم یکی از خوش‌منظرترین سایت‌های غواصی ایران شناخته می‌شود. برای غواصی در این منطقه می‌توانید از مرکز غواصی ساحل طلایی یا اسکله سوزا استفاده کنید.
هزینه و شرایط
جت اسکی برای 15 دقیقه 100000 تومان
قایق برای 15 دقیقه 80000 تومان
غواصی برای 30 دقیقه 130000 تومان
بسته‌های متفاوتی هم برای مجموعه‌ای ترکیبی از تفریحات وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
انواع دیگری از تفریحات آبی که بنا به استقبال و فصل در ساحل ناز برقرار است شاتل، پاراسل، بنانا و اسکی روی آب هستند.
به جز غواصی دیگر تفریحات آبی از ساعت 9 صبح تا غروب آفتاب در ساحل برپاست.
آخرین ساعت پذیرش غواصی در زمستان 15:30 و در بهار 16:30 است.

 قایق ذسواری در جزایر ناز در قشم

اقامت در ساحل ناز :

بیشتر گردشگران جزیره قشم، شهر را برای اقامت انتخاب می‌کنند. داخل شهر گزینه‌های پرشماری برای انتخاب دارید. از هتل 5 ستاره سورینت تا ده‌ها هتل دیگر همچنین صدها آپارتمان و ویلا و سوئیت شخصی برای اجاره به شما اطمینان خاطر می‌دهد که در قشم مکان مورد پسند و مناسب با بودجه‌تان را برای اقامت پیدا خواهید کرد.
نکته جالب درباره جزیره قشم وجود اقامتگاه‌های بومگردی در بیشتر روستاهای این جزیره است که با کیفیت خوب بهداشتی و امکانات مناسب همراه با غذاهای محلی شما را با سبک زندگی بومی در جزیره آشنا می‌کنند. این اقامتگاه‌ها تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی هستند و قیمت‌های بسیار مناسبی نیز دارند.
از میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم، اقامتگاه روستای سوزا، ریگو و رمکان به ساحل ناز نزدیک هستند.
استفاده از خانه‌های محلی و یا کمپ در ساحل‌های جزیره، دیگر راه‌های اقامت هستند. در ساحل ناز و حاشیه پارکینگ، مکانی برای برپایی چادر با امکانات برق و سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است.
امکانات
جز دست‌فروشان هیچ مغازه یا امکانات رفاهی روی خود جزایر وجود ندارد. گرچه همان نزدیکی در حاشیه پارکینگ، امکانات ابتدایی برای رفاه بازدیدکنندگان برپا شده است .سرویس بهداشتی در فاصله نسبتا زیاد، دستفروشی خوراکی و صنایع دستی، پارکینگ با سکوی مناسب کمپ جلوی خودرو و برق

زمان مناسب بازدید از جزایر ناز :

برای رفتن به جزایر ناز قشم محدودیت زمانی وجود دارد. دلیل محدودیت هم جزر و مد آب دریاست. به خاطر موقعیت جزایر ناز، حدود یک ساعت بعد از جزر (پایین رفتن آب) می توانید به روی جزیره بروید و حدود یک ساعت قبل از شروع مد برگردید و تا بلندی‌های جزایر ناز بدون خیس شدن قدم بزنید .فاصله بین جزر و مد دریا حدود ۶ ساعت می باشد. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بلندای آن، تنگه هرمز، جزیره لارک و همه زیباییهای عالم خلقت را از دل پهنه آبی خلیج فارس نظاره و خدا را از بابت همه نعمت هایش ستایش کنند.
زمستان: بهترین فصل سفر به جنوب همان‌طور که در مقدمه گفتیم زمستان است. در این فصل مهاجرت پرندگان و لاک‌پشت‌ها را نیز می‌توانید ببینید.
بهار و پاییز: سواحل ناز در اواخر پاییز و اوایل بهار نیز می‌توانند مکان مناسبی برای بازدیدتان باشند و دمای هوا همچنان دلپذیر است.
تابستان : در این فصل قشم بسیار گرم است. این گرما و رطوبت بالا به نحوی است که برای غیربومیان تحمل گرمای چند دقیقه‌ای هم دشوار است.
نکات مهم و کاربردی در زمان‌بندی سفر به جزایر ناز
نکته مهم: برنامه‌ریزی بازدید از جزایر ناز نیاز به آگاهی از ساعت جزر و مد دریا دارد. بازدید از این پدیده طبیعی کاملا وابسته به پایین بودن سطح آب دریاست.
هر نوبت جزر یا مد تدریجی دریا شش ساعت طول می‌کشد. حدود سه ساعت پس از آغاز جزر، دریا به حدی عقب رفته است که باریکه راه جزایر از زیر آب بیرون بیاید و بتوانید خودتان را به جزایر ناز برسانید. تا یک ساعت پس از آغاز مد نیز فرصت دارید که به ساحل اصلی قشم بازگردید. فراموش نکنید که اگر دیر بجنبید و سطح آب بالا بیاید پنج شش ساعتی در جزیره‌ها گیر می‌افتید که اگرچه خطر ندارد؛ اما احتمالا برنامه سفرتان را به هم می‌ریزد. با این حساب فرصت بازدید از جزیره ها حدود 4 ساعت است و با توجه به گردشی بودن جزر و مد دریا، برای برنامه‌ریزی باید به جدول‌های دریانوردی مراجعه کنید.
برای آگاهی از ساعت و میزان جزر و مد دریا برنامه‌های موبایلی خوبی در جهان وجود دارد. از میان آنها برنامه موبایل اندرویدی سازمان نقشه‌برداری کشور به نام ncc tide اطلاعات جزر و مد جزیره قشم را پوشش می‌دهد و کاربری آسانی دارد که می‌توانید از بازار آن را دانلود کنید و یا روی این دو سایت معتبر بین‌المللی جدول جزر و مد قشم را بررسی کنید:
پیش‌بینی جزر و مد
جزر و مد برای ماهی‌گیری
نکته‌: اتباع خارجی بدون نیاز به ویزا می‌توانند از این جاذبه زیبا و سایر دیدنی‌های جزیره قشم بازدید کنن

مسیر های رفتن به جزیره ناز :

از شهر قشم : ناز فاصله‌ای 32 کیلومتری از مرکز قشم دارد. در قشم بلوار آزادگان را به سمت جنوب بپیمایید در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره به نام جاده دریا شوید. پس از عبور از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز را مشاهده خواهید کرد.
از شهر درگهان: از این شهر دو مسیر برای رسیدن به ساحل ناز وجود دارد که مسافت مساوی دارند. یکی از این دو مسیر درگهان را تا روستای رمچاه می‌پیماید و در ادامه به جاده دریا وصل می‌شود. مسیر دوم از حاشیه روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ می‌گذرد و نرسیده به سوزا به سمت شرق می‌پیچد و به جاده دریا می‌پیوندد. هر دو مسیر حدود 28 کیلومتر و پیمودن آنها نزدیک به 30 دقیقه زمان می‌برد.
از فرودگاه قشم: خروجی فرودگاه را به سمت شرق تا دوراهی دیرستان در پیش بگیرید. سپس به سمت روستای جی‌جیان ادامه دهید. پس از جی‌جیان به رمکان می‌رسید. از اینجا به دست راست یعنی سمت جنوب جزیره می‌پیچید و سپس نرسیده به سوزا، جهت غرب به شرق جاده دریا را در پیش بگیرید. به فاصله یکی دو کیلومتری سوزا جزایر ناز را در سمت راست خود می‌بینید. پیمودن این مسیر 35 کیلومتری حدود 30 دقیقه زمان می‌برد.

جاذبه های نزدیک به جزایر ناز :

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است و جاذبه‌های بسیاری دارد. برخلاف تصورمان از یک جزیره، بازدید از تمام جاذبه‌های قشم نیاز به زمانی کافی یعنی حداقل چهار روز دارد. از قلعه پرتغالی‌ها گرفته تا جنگل‌های حرا و غار نمکی هرکدام در یک سوی جزیره قرار گرفته‌اند؛ بنابراین بهتر است در هر روز از سفرتان بازدید از جاذبه‌های یک مسیر را دنبال کنید. در اینجا جاذبه‌هایی که با جزایر ناز در یک مسیر یعنی جاده جنوبی جزیره قرار گرفته‌اند به شما معرفی می‌کنیم:
1-دره ستارگان
2-غار خربس
3-سکوی نفتی

اسکله نفتی در جزایر ناز در قشم

جزایر ناز لوکیشن سریال بوده است

همه جای دنیا در میان دوستداران فیلم و سینما، بازدید از لوکیشن یا مکان تصویربرداری رویدادهای فیلم، تفریحی بسیار محبوب است. در سری دوم سریال پرطرفدار پایتخت، خانواده معمولی تجربه‌ای از توقف در کنار دریا و گیر افتادن روی جزیره را داشتند. ماشین‌شان از آب پر و همه چیز خیس شد. حتما برای‌تان جالب است بدانید این قسمت از سریال در همین ساحل زیبای ناز و با توجه به ساعت جزر و مد دریا فیلم‌برداری شده است. حواس‌تان باشد شما در جزیره‌ها گرفتار نشوید اگرچه مانند عوامل پشت صحنه فیلم، در قشم نیز امداد خودرو و نیروهای امدادی حاضر در محل به کمک شما می‌آیند و هرسال تعداد زیادی از ماشین‌های گیر افتاده در شن‌ها را از آب بیرون می‌کشند اما از این دردسرها بپرهیزید و به هشدارهای ایمنی پرسنل حاضر در محوطه ساحل ناز توجه کنید.

 

آخرین ویرایش در شنبه, 13 بهمن 1397 14:59