22 فروردين 1397

دریاچه سقالکسار / پاک ترین دریاچه ایران

3886 دفعه

دریاچه سقالکسار کجاست؟

سد خاکی سقالکسار یکی از بزرگترین دریاچه ها در منطقه سقالکسار می باشد. سقالکسار نام روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران می باشد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد و دارای طبیعت بسیار زیبایی است  و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند.
دریاچه سقالکسار در میان انبوهی از درخت های جنگلی سر به آسمان کشیده  احاطه شده است و در هر فصلی زیبایی خاص خودش را دارد که باعث جذب گردشگران بسیاری از سراسر کشور به این منطقه می شود. این دریاچه به وسعت 15 هکتار با ارتفاع 64 متر از سطح دریا و دارای طول 600 متر و عرض 500 متر است. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود.

علاوه بر دریاچه سقالکسار، روستای سقالکسار با مناظری طبیعی و چشم اندازی زیبا، جاذبه های طبیعی زیادی دارد کافی است به این روستا سفر کنید و با مردم مهربانش که شغل اکثر آنها کشاورزی است آشنا شوید. مزارع برنج و بوی شالی و خوشه های طلایی رنگ آن در فصل بهره برداری از برنج جلوه ای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان می دهد.
انعکاس دریاچه سقالکسار بسیار دیدنی است هم چنین نهایت زیبایی این دریاچه در فصول تابستان و پاییز است. در فصل تابستان همه‌ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز می‌شوند و در فصل پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن منظره می گردد. از مهمترین ویژگی های این دریاچه امکان استفاده از قایق پارویی می باشد.

پاکیزگی روستای سقالکسار از ویژگی‌های مهم آن می باشد و اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستا مبنی بر اینکه در هنگام ورود، سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آنها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

سقالکسار به چه معناست؟

برای سقالکسار چندین معنا عنوان شده است:
1- واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار، تشکیل شده است. سقا به معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیباست که دریاچه آنها را سیراب می کند. پس این واژه یعنی محل آبخوری لک و سار.
2- سقالک معرب شده سیالخ است که به معنای خار سه پهلو به کار می رود و سار، معنیِ سر را می دهد.
3- سقالک یعنی تپه و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه می دهد.

دیدنی ها و تفریحات دریاچه سقالکسار

1- پیاده روی لذت بخش

برای دیدن تمام زیبایی دریاچه باید دور تا دور آن را از نظر بگذرانید. اگر کنجکاو باشید و دل تان بخواهد جلوه های تازه ای را کشف کنید، یک پیاده روی لذت بخش را به دور دریاچه امتحان می کنید. در این پیاده روی با حیوانات اهلی روبه رو می شوید و می توانید شاهد چرای آنها باشید. اگر تابستان و کم آبی باشد، در قسمتی از دریاچه تنه های بیرون زده از آب را خواهید دید و منظره جالبی پیش روی تان قرار می گیرد.

2- قایق سواری  

علاوه بر این می توانید از امکانات قایق سواری نیز استفاده کرده و لذت تماشای مناظر را از مرکز دریاچه تجربه کنید. قایق های پدالی  را سوار شوید و با همراهان تان لحظاتی لذت بخش را بسازید. قایق سواری شما در سقالکسار خاطره ای جالب برای تان خواهد بود.

هزینه

بسته به زمان سفر و زمان قایق سواری این کار برای تان 10 تا 15 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

3- پیک نیک و عکاسی

در حوالی دریاچه مکان های مناسبی برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه وجود دارد. می توانید محلی را در سایه سار درختان برگزینید و بساط پیک نیک را برپا سازید. البته برخی هم ترجیح می دهند در کنار دریاچه باشند و از دیدن آن لذت ببرند؛ پس بهترین جا را در حوالی دریاچه انتخاب می کنند. سقالکسار و زیبایی های اطرافش فرصت خوبی برای ثبت تصاویر زیبا به شما می دهد. حواس تان را خوب جمع کنید و به دنبال جلوه های چشم نواز در این طبیعت زیبا باشید. وجود درختان در اطراف دریاچه و انعکاس تصویر آنها در آب چشم انداز زیبایی را پیش روی تان قرار می دهد.

4- خانه پرماجرای میان دریاچه

در میان دریاچه سقالکسار، چشم تان به خانه ای غرق شده می خورد که داستان های زیادی دارد. برخی بر این باورند که این سازه، یک خانه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می شود و با پایین رفتن آب می توانید آن را ببینید. برخی دیگر نام این خانه را خانه سقالکسار گذاشته اند و معتقدند این سازه قایقی به شکل خانه است که در میان آب لنگر اندخته است. به هر حال این خانه قرمز چند سالی است که در این دریاچه جای دارد و سوژه عکس برای بسیاری از مسافران شده است.

دریاچه سقالکسار

 اماکن دیدنی نزدیک دریاچه سقالکسار

قلعه رودخان در فاصله 37.8 کیلومتری 

روستای امامزاده ابراهیم در فاصله 38.5 کیلومتری

شهرک تاریخی ماسوله در فاصله 61.5 کیلومتری

میدان شهرداری رشت در فاصله 17.4 کیلومتری

بهترین فصل سفر به دریاچه سقالکسار

سقالکسار در تمام فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد؛ اما در بهار و تابستان و پاییز شلوغ ترین روز های خود را تجربه می کند. 

بهار: درختان تازه جوانه زده، باران های گاه و بیگاه و تازگی فضا، چیزهایی است که در سفر بهاری به سقالکسار نصیب تان می شود.

تابستان: هوای گرم و مرطوب شمال در کنار این دریاچه هم حس می شود اما باز هم گردشگران برای دیدن زیبایی ها راهی سقالکسار می شوند.

پاییز: از نظر بسیاری، در پاییز می توان زیباترین چهره سقالکسار را دید؛ وقتی هزار رنگ درختان در آب انعکاس می یابد و تصویری محشر می سازد.

زمستان: با وجود سرمای هوا باز هم برخی ترجیح می دهند برای دیدن چهره زمستانی طبیعت راهی سفر شوند.

مسیر دسترسی به دریاچه سقالکسار

از تهران به قزوین، رودبار، 15 کیلومتری رشت، پلیس راه سراوان، انحراف به سمت جاده فومن، شهر شفت به سمت جاده جیرده، بعد از امام زاده آقا سید شریف، روستای توریستی سقالکسار و سد آن را می بینید.

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

هزینه ورودی: در ایام هفته 3000 تومان برای هر ماشین 

                  آخر هفته ها و تعطیلات 5000 تومان برای هر ماشین

آخرین ویرایش در دوشنبه, 06 اسفند 1397 16:15