01 -2669

تالاب انزلی گیلان

3646 دفعه

تعریف تالاب

ترکیب اکوسیستم‌های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه‌هایی می‌شوند که به آنان تالاب یا مرداب می‌گوییم. بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر، تالاب عبارت است از مناطق مردابی، آبگیر، تورب زار و مجموعه‌های آبی به صورت طبیعی، مصنوعی، دایم یا موقت با آب ساکن، جاری، شیرین، آب شور یا شور مشتمل بر آن دسته از آب‌های دریایی که عمق آب درکشند پایین‌تر از ۶ متر تجاوز نکند. هدف اصلی کنوانسیون رامسر در ۱۹۷۱ به امضای کشورهای متعهد از جمله ایران رسید، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات ملی و همکاری‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است.

ریشه‌یابی نام‌گذاری تالاب
در زبان گیلکی، واژه «همزلی» معانی نظیر سایش و نزدیکی آب و خشکی را می‌دهد که می‌تواند، برگرفته از وجود مرداب در منطقه باشد و از پیشینیان منطقه به ارث رسیده‌است.
در زبان یونانی نیز واژه‌هایی نظیر «انزلیوس و انزلیا» وجود دارد به معنی «مرداب»، با توجه به اینکه جزیره و مرداب در این منطقه از قدمتی ۱۵۰۰۰ ساله برخوردار است .این نامگذاری می‌تواند به دورانی به مراتب کهن‌تر بازگردد و حتی نام‌گذاری شهر انزلی نیز می‌تواند برگرفته از وجود یکی از بزرگترین تالاب‌های جهان در این منطقه باشد.

 تالاب انزلی کجاست؟

تالاب انزلی در استان گیلان و در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده است و از شمال به شهرستان انزلی، از جنوب به شهرستان صومعه سرا، از شرق به پیربازار و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود. . تالاب انزلی جزء تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور بوده و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می‌شوند. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به ۵/۲ متر می‌رسد که به دلیل نوسان‌های سطح آب دریای خزر، این مقدار متغیر است.

تالاب انزلی از نوع تالابهای ساحلی "Coastal Wetland" بوده و به وسیلهٔ یک کانال کشتیرانی که از طریق دو موج شکن واقع در تأسیسات بندرگاه انزلی حمایت و به دریای خزر متصل می‌باشد. حوزه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید "کنوانسیون رامسر، سال ۱۹۷۵" و همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ است

حوزه آبریز تالاب انزلی، مساحتی برابر ۳۷۴ هزار هکتار دارد که از مساحت فوق را موارد ذیل تشکیل می‌دهند:
۹/۵۳ درصد: جنگل و مرتع
۲/۳۳ درصد: زمین‌های کشاورزی
۷/۸ درصد: تالاب، آب‌بندان‌ها و استخرها
۷/۳ درصد: مناطق انسان ساخت استفاده از زمین را به خود اختصاص داده‌اند.

عمق تالاب انزلی
به گفته محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس وقت سازمان محیط زیست ایران، ژرفای تالاب انزلی تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، حدود «۸ متر» بوده و امکان صید هفت تا هشت تن ماهی در آن وجود داشته، اما تا تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ خورشیدی، به دلیل افزایش سطح رسوب‌ها، ژرفای این تالاب به «یک و نیم تا حداکثر دو متر» رسیده‌است.

رودخانه‌های اصلی تالاب انزلی
رودخانه‌های اصلی مرداب انزلی که از طریق موج شکن‌های بندرانزلی به دریای خزر مرتبط می‌شوند از شرق به غرب بدین ترتیب است.
سوسر روگا
پیر بازار روگا
چپ خاله
راست خاله یا نهنگ روگا
مهدی روگا یا کلویر روگا

اماکن دیدنی نزدیک تالاب انزلی

بوستان ساحلی انزلی | اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران
حافظیه انزلی | بنایی شبیه به آرامگاه حافظ
کاخ موزه نظامی انزلی | بنایی از دوره پهلوی اول
دهکده ساحلی بندر انزلی | مشهور به بزرگترین باغ شهر ایران زمین
کلیسای مریم مقدس
مراکز خرید و ...

امکانات و تفریحات تالاب انزلی

1- قایق سواری و تماشای لاله مردابی

اگر دست تان برای انتخاب زمان سفر باز است از اواخر خرداد تا اواخر تابستان را برای سفرتان به تالاب انزلی انتخاب کنید. در این هنگام از سال گل لاله مردابی میهمان تالاب می شود و لباسی سبز و گُل‌گلی به تن این جاذبه می نشاند. لاله مردابی یا لاله تالابی یا لوتوس، گیاهی دارای برگ های مدور و قلبی شکل و بسیار بزرگ است که از آب بیرون می آید و به رنگ سبز متمایل به آبی با گل های درشت دارای گلبرگ های صورتی رنگ ضخیم و متعدد دیده می شود. بسیاری این گل را با نیلوفر آبی اشتباه می گیرند؛ اما با کمی توجه به ظاهر آنها می توانند متوجه تفاوت های شان بشوند. لاله مردابی از گیاهان شناور است که ریشه آنها در داخل آب و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب به صورت شناور قرار دارند.

 

2- پرنده نگری

تعداد زیادی از پرندگانی که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند، به تالاب انزلی پناه می برند. همین امر باعث می شود که این مکان یکی از بهترین موقعیت ها را برای انجام فعالیتی به نام پرنده نگری فراهم آورد. می توانید ساعت ها به تماشای پرنده ها و رفتارشان بنشینید و لذت ببرید.
به تازگی یک ایستگاه پرنده نگری در پناهگاه حیات وحش سلکه (که در ادامه با آن آشنا می شویم) ایجاد شده است که شما می توانید با مراجعه به آن به تماشای پرندگان بپردازید. البته هنوز کار تجهیز این ایستگاه به پایان نرسیده است و باید وسایلی مانند دوربین را با خود ببرید.
در بخش گیاهان و جانوران از انواع پرندگانی که می توانید در این تالاب ببینید به طور مفصل سخن خواهیم گفت.

3- کایاک سواری

زمانی، کایاک تنها قایق اسکیموها بود که با آن در دریای شمال و کشورهای اطراف قطب شمال در حرکت بودند اما این روزها کایاک سواری تفریح و ورزشی شناخته شده است. در حاشیه تالاب انزلی می توانید سوار بر کایاک ها شوید، لحظات هیجان انگیزی برای خود رقم بزنید و ورزشی متفاوت را تجربه کنید.
هزینه: 45 دقیقه 20000 تومان، یک ساعت 35000 تومان، یک ساعت و نیم 50000 تومان

4- ماهیگیری

یکی از تفریحاتی که این روزها طرفداران زیادی دارد، ماهیگیری است. در تالاب و رودخانه های انزلی می توانید در سکوت و آرامش ماهیگیری را تجربه کنید و لذت ببرید. البته امکان اجاره وسایل را در این مکان ندارید و باید وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید و دست به کار شوید. حواس تان به فصل مناسب ماهیگیری هم باشد تا حیات جانداران را به خطر نیندازید. در این مورد می توانید از راهنمایی های محلی ها بهره بگیرید.
5- پناهگاه حیات وحش سلکه
جذابیت های تالاب انزلی تنها به گشت و گذار با قایق ختم نمی شود و می توان اماکن مختلفی همچون پناهگاه حیات وحش سلکه هم در آن دید. سلکه یکی از مناطق تالابی با ارزشِ شمال کشور است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر می شود و از محدود تالاب هایی است که عروس غاز و قو و حتی غاز پاکوتاه را میزبانی می کند.
محدوده پناهگاه حیات وحش سلکه
پناهگاه حیات وحش سلکه محدوده ای به مساحت ۳۶۰ هکتار است که در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا قرار دارد. این منطقه از شمال به تالاب انزلی، از شرق به رودخانه صوفیانده، از جنوب به مزارع کشاورزی روستاهای هندخانه و صوفیانده و از غرب به رودخانه هندخاله ختم می‏ شود.

6- منطقه حفاظت شده سیاه کشیم

در جنوب غربی تالاب انزلی در محدوده شهرستان صومعه سرا، منطقه حفاظت شده ای به نام سیاه کشیم قرار دارد که وسعت آن به حدود 4114 هکتار، می رسد و جنوبی ترین بخش تالاب انزلی را تشکیل می دهد.
پرندگانی همچون قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز، انواع حواصیل، فیلوش، انواع شکاریان شامل عقاب تالابی، لیل، دلیچه، سنقر تالابی، پرستوهای دریایی، کاکایی و ... نیز به عنوان جانداران شاخص این منطقه به شمار می آیند. این منطقه موقعیت مناسبی را برای زادآوری پرستوهای دریایی دارد و بزرگترین منطقه جوجه‌آوری حواصیل خاکستری در جنوب دریای خزر در آن واقع است. حواصیل خاکستری بزرگ ترین حواصیل در استان گیلان است و در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیش از 43 جفت از آن زندگی می کنند.
گونه‌های گیاهی شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا، گیاهانی هستند که در سیاه کشیم یافت می شوند.
محدوده منطقه حفاظت شده سیاه کشیم
منطقه حفاظت شده سیاه کشیم از شمال به خشکی ماه روزه از مشرق به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان، از جنوب به محدوده روستاهای لاکسار، نرگستان، چو مثقال گاوکده، کلسر، اسپند و مزارع شمال چکوور و از غرب به مزارع ضیابر، مازران محله، بهمبر و مزارع جنوبی و شیکا محدود می ‏شود.

7- پناهگاه حیات وحش سرخانکل

در محدوده تالاب بین المللی انزلی و در غرب سلکه، منطقه ای به نام سرخانکل وجود دارد که از پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شود. سرخانکل در مسیر رسیدن به منطقه نیلوفرهای مردابی قرار دارد و باید از آن گذر کرد. پرندگان مهاجر همچون قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی ها، طاووسک، یلوه و کاکایی، در زمستان مهمان سرخانکل می شوند و زندگی شان را در آنجا می گذرانند. در این منطقه ماهیان بومی همچون سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی وسیاهکولی نیز زندگی می کنند. گونه غالب گیاهی این منطقه نی و لوئی است و آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار به وفور در آن یافت می شود.
محدوده پناهگاه حیات وحش سرخانکل
این پناهگاه از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده می رسد.

8- جزایر تالاب انزلی

در میان تالاب انزلی جزایر متعددی وجود دارند که عبارتند از:
قلم گوده بزرگ و کوچک: قلم گوده نام جزیره ای است که در امتداد خارجی یا جنوبی و انتهای شرقی ساحل انزلی گسترش یافته است و معمولا کشتی ها در آن لنگر می اندازند. این جزیره دارای گذرگاهی عمیق و طویل است که شبیه به رودخانه است و 125 متر عرض دارد. کشتی ها در این گذرگاه می توانند در نزدیکی ساحل لنگر انداخته و با اطمینان کامل بارگیری کنند و یا کالای خود را تحویل دهند. قلم گوده پوشیده از نیزار است و در زمین خشک آن چهار پایان اهلی چرا می کنند. این جزیره با یک رودخانه از شهر جدا می شود و با یک پل ماشین رو به شهر راه دارد.
میان پشته بزرگ و کوچک: در مقابل قلم گوده، جزیره طویلی به نام میان پشته قرار دارد که جنگلی و پوشیده از درخت است. این جزیره تنها 1 متر بالاتر از سطح آب است و با وزش بادهای شدید دچار سیل زدگی می شود. طول آن از شرق به غرب ۱۲۶۰ متر است و پهن ‌ترین قسمت آن در بخش شرقی به ۷۶۵ متر می رسد. ساحل ش
مالی جزیره در محلی که رودخانه به دریا می رسد واقع شده و 630 متر است. راه ارتباطی این جزیره با شهر یک پل ماشین رو است که بر روی رودخانه احداث شده است.
در گذشته یک انبار باروت‌کوبی در این جزیره وجود داشت و در آن آثاری از باغی به نام باغ شاه که مربوط به زمان خسروخان است دیده می شد. به جز این بنا، پنج ویلا و چهل و پنج کلبه ماهیگیری و دو موسسه برای خشکاندن پیله و باغی به نام یوسف آباد نیز در این جزیره قرار دارد.
میان گوده و اکبر آباد: اکبرآباد جزیره بسیار کوچکی است که در نزدیکی قلم گوده قرار دارد و در کنار آن نیز میان گوده واقع شده است.
میان پشته کول: جزیره کوچکی در بالای میان ‌پشته قرار دارد که با درخت های کاشته شده در آن شناخته می شود.
مرادگوده: جزیره مرادگوه شبیه استخر است و سلگاه نامیده می شود. اهالی محله کولیور در بندر انزلی برای شکار مرغابی به این جزیره می آیند. در این منطقه کسی که زندگی خود را با شکار مرغابی بگذراند به سل بر معروف است. قسمتی از جزیره زیر کشت رفته و کنف می دهد.
چراغ پشتان: این جزیره در ۶ کیلومتری انزلی و در مشرق مراد گوده واقع شده است.
سایر جزایر: در شرق انزلی جزایری به صورت باغی یا چمن وجود دارند که عبارتند از: خشکی، سید کاظم باغ، پیله علی باغ (پله علی باغ)، میرحسن باغ. طالقانی و آبکنار نیز از جزایر دیگر تالاب هستند.

گیاهان تالاب انزلی

1- لایه گیاهان حاشیه ای یا پایابی

گیاهان حاشیه‌ای به گیاهانی گفته می شود که ریشه آنها در خاک، بخش پایینی در آب و تمام و یا قسمت بزرگی از بخش رویشی و تولید مثل آنها مانند برگ ها و گل ها، در خارج از آب باشد. این گیاهان معمولا در حاشیه مرداب و رودخانه های مجاور یافت می شوند و تعدادی از آنها عبارتند از: نی معمولی، اسپارگانیوم، لوئی، سیرپوس، پلی گنوم، پونه آبی، تیرکمان آبی، بارهنگ آبی، بوتوموس، نلومبو، دم اسب، هزارنی، علف هفت بند، لاله تالابی
حدود دو سوم از کل منطقه تالاب انزلی و سر تا سر قسمت شرقی و مرکزی آن پوشیده از نی است اما همانگونه که گفتیم معروف‌ ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد، لاله تالابی یا لاله مردابی است. این گل پیش از آنکه شکفته شود به پسته دریایی و در زبان محلی به ثعله باقلی شهرت دارد. این گیاه کلاهک سبز رنگ و دانه های کوچک به رنگ سبز دارد و به سبب دارا بودن خاصیت های دارویی و درمانی، در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- لایه گیاهان شناور

این نوع گیاهان در سطح آب شناورند؛ به این معنی که قسمت های اصلی گیاه به ویژه برگ ها در سطح آب قرار می گیرند و ریشه آنها در بستر تالاب و گل های شان به صورت شناور و یا خارج از آب هستند. از میان این گیاهان می توان به این موارد اشاره کرد: اوتریکولاریا، شالوین، هیدروکاریس، عدسک سرنیزه‌ای، عدسک کوچک، عدسک چندریشه، تراپا، مریم آبی، علف هفت بند، پوتاموژتون شناور، دسپیرودلا، سرخس آبزی، علف قورباغه (هیدروکاریس)، نیلوفر آبی زرد، نیلوفر آبی سفید و …
نیلوفر آبی گلی بزرگ به رنگ‌های سرخ و سفید و کبود است و در کشور ما در خطر نابودی قرار دارد. بد نیست بدانید این گل علاوه بر این که ظاهر زیبایی دارد، در ادیان مختلف این گل از اهمیت خاصی برخوردار است و به ویژه در مکاتب شرقی جایگاهی ویژه و مقدس برای آن در نظر گرفته اند. در بودیسم این گل نماد خلوص، تولدی الهی و سمبل شخص روشن بین است.
به دلیل اینکه، گل نیلوفر آبی، با سختی از گل و لای بیرون می آید، گلی مقدس و پاک در نظر گرفته می‌شود. بر آمدن آن از میان گل و لای می تواند به روند بر آمدن روح از خاک و گِل دلالت داشته باشد و به این صورت برداشت شود که این گل از دل تجارب مختلف می‌گذرد و خودش را به آفتاب روشن که نماد روشن بینی است می رساند.
استفاده از این گل در معماری تاق بستان و تخت‌جمشید حکایت از اهمیت آن در ایران باستان دارد و آمدن نام آن در اشعار شاعران ایرانی همچون قطران، سراج الدین سگزی و ابو‌شکور جایگاه آن را در میان هنرمندان بیان می کند.
یکی از مکان های اصلی تخم گذاری و جوجه آوری پرستوهای دریایی، منطقه ای است که در آن گل های نیلوفر آبی می روید. پرستوها روی گیاهی به نام سکوله ‌خیز تخم گذاری می کنند و جوجه های شان در آنجا متولد می شوند. این گیاه یک ساله و شناور است و با داشتن ریشه ‌های افشان می تواند در گل و لای فرو رود و بستر با ثباتی را فراهم کند.

3- لایه گیاهان غوطه ور

گیاهانی در این لایه قرار می گیرند که تمام و یا قسمت بزرگی از بخش های رویشی و تولید مثلی آنها به حالت غوطه ور در آب است و ممکن است گل آن ها در سطح آب به چشم بخورد. این گیاهان عبارتند از: میرپوفیلوم، سراتوفیلوم دمرسوم، سراتوفیلوم سابمرزوم، پوتاموژتون پکتیناتوس، تیزک، هزار لرگ، هیدریلاور تیسیلاتا و...

4- گیاهان اراضی پیرامون تالاب

وجود خاک مرطوب در اراضی پیرامون تالاب باعث شده تا گیاهانی که به رطوبت زیادی نیاز دارند، در آنجا فرصت رشد پیدا کنند. این گیاهان اغلب درختها و درختچه ها هستند که از جمله آنها می توان به شب خسب، درمنه، توسکا قشلاقی، نخل تالابی و سازو اشاره کرد.

پوشش جانوری | تنوعی کم نظیر تالاب انزلی

تالاب انزلی زیستگاه امنی برای برخی جانداران به شمار می رود که می توان آنها را در دسته های زیر جای داد:

1- پرندگان

دریای خزر یکی از مهم ترین مناطق زیستگاهی پرندگان آبزی بومی و مهاجر به شمار می رود که در مرکز توزیع جغرافیایی جمعیت غازها و مرغابی ها در مسیر غرب سیبری، خزر و نیل واقع شده است و هرساله بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون انواع اردک و غاز، قو و سایر پرندگان به سوی آن می آیند. بسیاری از این پرندگان بین یک تا سه ماه از زندگی خود را در حواشی دریای خزر می گذرانند و در این میان تالاب ها و آبگیرهای حاشیه ی خزر به ویژه تالاب انزلی بهترین مکان برای آنها به شمار می رود. تنوع پوشش گیاهی تالاب انزلی سبب جذب پرندگان مهاجر به آن شده است و محلی مناسب برای زمستان گذرانی، تخم گذاری و جوجه آوری آنها محسوب می شود.
این تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان شمالی قرار گرفته و در فصول سرد سال یکی از مهم ترین پناهگاه ها برای آنهاست. چند گونه از پرندگان همچون نظیر باکلان کوچک، پلیکان خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب دریایی دم سفید و خروس کولی.که در معرض تهدید جهانی هستند، انزلی را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.
از پرندگان تالاب می توان به این موارد اشاره کرد:
انواع مرغابی و غاز شامل مرغابی سر سفید، مرغابی بلوطی، مرغابی تاجدار، مرغابی چشم طلایی، مرغابی سیاه کاکل، مرغابی سر حنایی، مرغابی کله سیاه، مرغابی کله سبز، عروس غاز، غاز خاکستری (شلخت)
انواع قو شامل قوی فریاد کش، قوی گنگ، قوی کوچک
انواع حواصیل شامل حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید
انواع باکلان شامل باکلان سیاه(دارغاز)، باکلان کوچک، باکلان مار گردن
انواع دیگر پرندگان شامل ماهی خورک (کولی خوری)، گیلانشاه (مرغ باران)، عقاب تالابی، چنگر چارخو، خوتکای ابروسفید، کورکورسیاه، آبچلیک، پلیکان، فلامینگو، بوتیمار کوچک (لوله گرد)، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائی، خوتکای کله سرخ، طاووسک (تورسگ)، چلچله (حاج حاجی)، چکاوک (کولکاپیس)، سار (سیا نسپر)، زاغچه (کشکرت)، زنبور خوار سبز، زاغ سیاه، کلاغ ابلق، قرقاول (تورنگ)، گاوچرانک، گنجشک (چی چی نی)، گیلار، دم جنبانک (دوم بالاسکنی)، سسک (سولوموس)، مرگوس کاکلی، مرگوس سفید، قوش (الغ)، قرقی (واشک)، خروس کولی،سلیم، مرگوس بزرگ، سینه سرخ، سهره گلی (هفت رنگ)، پرنده الیکایی (جینجیره) و..

2- آبزیان

تالاب انزلی بیش از ۵۰ گونه ماهی را در خود دارد و به عنوان مهم ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر از آن یاد می شود.
از ماهیان تالاب می توان به این موارد اشاره کرد: اردک ماهی، کپور، سیم بزرگ،سبله (گربه ماهی)، شاه کولی،سیاه کولی، سوف ماهیان، سوف سفید، سوف حاجی طرخان، سس (زرد پر)، ماهی سفید، کفال، کولمه، فیتوفاک، بیگ هد، علفخوار (آمور وحشی)، ماهی آزاد، ماهیان خاویاری، ماهی ماش، سگ ماهی، کپور ماهی حوض، لای ماهی، سیم کوچک،سرخ پر، ماهی زیبا، زالون، شیشه ماهی، مار ماهی، آمور سفید، سس ماهی
لای ماهی به عنوان مهم ترین گونه آبزیان در این تالاب شناخته می شود که از نظر کارشناسان شیلاتی حیات آن اهمیت بسزایی دارد. در میان این ماهیان تعدادی در تمام سال در تالاب حضور دارند، برخی برای تولید مثل و تخم ریزی به تالاب می آیند و برخی دیگر رو به نابودی هستند و تنها تعداد کمی از آنها باقی مانده است.
در مرداب انزلی خرچنگ نیز پرورش داده می شود و این جانداران جزء بهترین خرچنگ های پرورشی جهان هستند که از لحاظ وزن و میزان مواد پروتئینی بعد از خرچنگ های آمریکایی و قبل از خرچنگ های اروپایی قرار می گیرند.

3- پستانداران تالاب انزلی

در معرض خطرترین گونه های جانوری تالاب انزلی، پستاندارن، هستند که در اثر کوچک شدن زیستگاه های امن حاشیه تالاب و همچنین صید و شکار بی رویه جمعیت آنها رو به کاهش است. پستانداران این منطقه عبارتند از: شنگ، گراز، تشی (خارپشت)، راسو (گینجامانی)، فک خزری، شغال، سمور آبی، گربه جنگلی و ...

4- سایر گونه های جانوری

این تالاب زیستگاه بر خی دیگر از گونه های جانوری نیز هست که عبارتند از:
خزندگان شامل ۳ راسته سوسمارها، لاک پشت های مانند لاک پشت خزری، لاک پشت برکه ای اروپایی و مارها
دوزیستان شامل ۵ گونه قورباغه از ۴ خانواده همچون قورباغه پا دراز ایرانی
حشره خواران مانند حشره خردورنگ
جوندگان شامل تشیف سنجابک، موش سیاه

حیات تالاب انزلی در خطر است:

تالاب انزلی تا پیش از سال 1357 حدود ۸ متر عمق داشته و امکان صید هفت تا هشت تن ماهی در آن فراهم بوده است اما در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ عمق این تالاب به 1.5 تا 2 متر و در سال 94 به کمتر از یک متر نیز رسیده است. این جاذبه طبیعی کشورمان مانند بسیاری از زیبایی های دیگر در حال نابود شدن است و در اثر مسائل زیر روز به روز به مرگ نزدیک تر می شود:
تخلیه ضایعات لایروبی در اطراف تالاب و رودخانه ها
تخلیه زباله های شهری و روستایی در محدوده تالاب و رودخانه ها
نشت نفت از فعالیت های سکوهای حفاری، تردد قایق ها و کشتی های تجاری
ورود فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی از طریق جریان های سطحی یا رودخانه های ورودی به تالاب
ته نشینی آلوده کننده های موجود در هوا که ناشی از تردد خودرو و فعالیت های صنعتی هستند.
گیاه آزولا که در سال ۱۳۶۳ توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و سازمان کشاورزی با اهداف تولید علوفه برای دام و طیور و تهیه کود سبز برای مزارع برنج استان گیلان کشت شد و کم کم به تالاب انزلی راه یافت. این گیاه سطح تالاب را می پوشاند و مانع از رسیدن نور و اکسیژن به جاندران می شود.

بهترین فصل سفر به تالاب انزلی

به طور کلی تالاب انزلی دارای تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملایمی است و بهترین فصل سفر به آن را می توان بهار و پاییز دانست.
بهار: در فصل بهار می توانید به دیدن گل های زیبای این تالاب بروید و از دیدن آنها لذت ببرید.
تابستان: هوای گرم و مرطوب منطقه کمی آزاردهنده است اما باز هم مسافران را در تالاب انزلی می بینید.
پاییز و زمستان: هوا مرطوب و ملایم است اما اثری از گل های مردابی دیده نمی شود.

مسیرهای دسترسی به تالاب انزلی

برای رفتن به تالاب انزلی باید راهی بندر انزلی شوید. این بندر از طریق جاده رشت - انزلی و رضوانشهر- انزلی قابل دسترسی است. در این شهر به راحتی می توانید سراغ قایق هایی را بگیرید که شما را به تالاب می برند. یکی از این محل ها تعاونی نیزار است که روبه روی پمپ بنزین فلاح قرار دارد که آدرس آن این است:
انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار
با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید به این محل برسید:
اتوبوس: از اتوبوس هایی استفاده کنید که در ایستگاه ژاندارمری توقف دارند، از این ایستگاه با کمی پرس و جو و پیاده روی می توانید به محل قایقرانان برسید.
تاکسی: تاکسی های تلفنی هم گزینه دیگری برای رسیدن به محل قایق ها هستند. در کنار اینها تاکسی های گذری که از خیابان تکاوران عبور می کنند هم شما را به مقصد می رسانند.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 08 اسفند 1397 16:11