18 فروردين 1397

میدان نقش جهان اصفهان

4242 دفعه

یکی از میادین زیبا و تاریخی ایران میدان نقش جهان اصفهان یا همان میدان امام اصفهان می­باشد. میدان نقش جهان اصفهان میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد و یكی از گردشگاه های اصفهان است كه سیاحان و گردشگران خارج و مسافران ایرانی با شوق از آن دیدن می كنند و علاوه بر وجه تاریخی خود از محبوبیت خاصی میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار شده است.میدان نقش جهان اثری نفیس و با شكوه كه در دنیا از شهرتی چشمگیر و بی نظیر برخوردار است با مجموعه عناصر و عملكردهائی كه در نقش های سیاسی، مذهبی، اقتصادی، توریستی و تفریحی داشته پیوسته در آسمان هنر و زیبائی ایران و جهان می درخشد. میدان نقش جهان همانند زنجیری چهار اثر تاریخی بی نظیر را به هم پیوند داده است : مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام اصفهان،  سردر قیصریه و بازار قیصریه اصفهان و کاخ عالی قاپو، علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده ‌است که عموما جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.
میدانی مستطیل شکل به درازای ۵۰۷ متر و پهنای ۱۵۸ متر در مرکز شهر اصفهان، میدان نقش جهان هم چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب 1357 ایران با نام رسمی میدان امام، در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
پیش از آن‌ که شهر اصفهان به پایتخت ایران در عصر صفوی تبدیل شود در محل این میدان باغی گسترده وجود داشته ‌است بنام «نقش جهان». این باغ همچنین محل استقرار ساختمان‌ های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق‌ قویونلوها بود. در دوره قاجار، این میدان نیز مانند سایر بناهای تاریخی اصفهان مورد بی‌ توجهی قرار گرفت. بخش‌هایی از میدان در طول دوران آشفتگی ایران از حمله اشرف افغان تا استقرار حکومت قاجاریه، تخریب گردید. از زمان حکومت رضا شاه تا امروز، کار مرمت و بازسازی این ابنیه بطور مداوم ادامه دارد.
بیشتر سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان مطلب نوشته اند بر شکوه و عظمت میدان نقش جهان تأکید کرده و از حضور سفرا و نمایندگان خارجی و سایر اتباع کشورهای دیگر در این میدان خاطراتی را ذکر کرده اند.

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 16 مرداد 1398 11:24