23 فروردين 1397

تالار کنسرت والت دیزنی در آمریکا

5691 دفعه

تالار کنسرت والت دیزنی در «لس‌آنجلس» یکی از عجایب معماری است؛ در بین معماری‌های از پیش تعیین شده و مشابه گاهی شاهد معماری‌های عجیب و در عین حال زیبا می‌شویم . تالار کنسرت والت دیزنی از معروف‌ترین تالارهای کنسرت در آمریکا است که در خیابان گراند جنوبی شماره ۱۱۱ در مرکز شهر لس‌آنجلس واقع شده و چهارمین سالن موسیقی لس آنجلس است. طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت ۲۴۰۰ نفری است که شکل ظاهری و درونی آن یک کشتی بزرگ را در ذهن تداعی می‌کند. نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالن به‌ گونه‌ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق کرده است. یک دستگاه ارگ در مرکز منطقه قرار می‌گیرد و نور طبیعی که از روزنه‌های سقف و یک پنجره بزرگ در پشت سالن تابیده می‌شود، امکان افزایش مدت زمان کنسرت‌ها را به هنگام روز می‌دهد.تناوب نور طبیعی و نور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه‌های مواجی ساخته شده است، حرکتی موسیقی‌وار و ریتمیک را نشان می‌دهد که همگی جلوه‌ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطراف هستند. در عین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت ۲۵۰۰ اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند از داخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند.به هر حال گهری طراح این مجموعه از هر گونه تکنیک فنی، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی است استفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه‌ای رادر این رشته به نمایش بگذارد.

فرانک گهری درباره این اثرش می‌گوید:

نیویورک مجسمه آزادی دارد. رم صاحب کولیزیوم است، پاریس به برج ایفل افتخار می‌کند و در لس‌آنجلس، تالار موسیقی والت دیرنی جای هالیوود را به عنوان نماد شهر خواهد گرفت.

آثار گهری به‌طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیس‌های متعدد، مدل‌های کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. نکته بسیار جالب در روند طراحی ‌گهری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دو بعدی و سه بعدی مانند CAD و 3d Max برای کارهای خود استفاده می‌کنند گهری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌ افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد.

 تالار کنسرت والت دیزنی در آمریکا

 

 

 

 

آخرین ویرایش در سه شنبه, 23 مهر 1398 16:02
محتوای بیشتر در این بخش: پیچ نعل اسبی در آمریکا »